Op zoek naar uw ‘Senseo-effect’

Alfred Griffioen, partner Alliance experts

xxHeineken en Krups ontwikkelden samen de Beertender, Philips en Douwe Egberts brachten de succesvolle Senseo op de markt. Steeds meer bedrijven werken samen omdat ze zo nieuwe producten kunnen ontwikkelen, kosten kunnen besparen of een breder aanbod krijgen. Ook in Nederland stijgt het aantal allianties, zowel bij multinationals als bij MKB bedrijven. Zeker nu kapitaal voor uitbreiding lastiger te krijgen is, is een alliantie een voor de hand liggend middel om je bedrijf te laten groeien.

In deze presentatie gaat Alfred Griffioen, adviseur en bemiddelaar op het gebied van allianties en auteur van het boek ‘Het Senseo-effect’, in op de verschillende aspecten van een samenwerking, zoals het selecteren van de juiste partner, het businessmodel en de contractvorm. De presentatie bevat veel actuele voorbeelden die de toehoorder aan het denken zetten en gaat natuurlijk ook in op de totstandkoming van de Senseo.

Alfred Griffioen heeft zijn ervaring in het laten samenwerken van bedrijven opgedaan in diverse functies bij KPN en Nacap. Sinds 2006 adviseert hij bedrijven, eerst bij een strategieconsultant, nu als partner van Alliance experts, dat geheel gespecialiseerd is in samenwerking tussen bedrijven.

yyWant waarom worden allianties steeds belangrijker? Onder meer omdat informatie steeds gemakkelijke toegankelijk is en je product of dienst zo gekopieerd wordt. Klanten vinden via vergelijkingssites zonder moeite een goedkopere leverancier.

Om concurrerend te zijn moet je dus exclusieve producten hebben of een relevante partij voor je klant worden. Samenwerking is daarin een belangrijk middel.
Voorbeelden zijn er legio, de bekendste zijn die van grote bedrijven: TomTom haalt bijvoorbeeld zijn verkeersinformatie bij Vodafone. Kaartjes voor Tarzan kon je sparen bij de Albert Heijn. Schoenen van Nike praten met de iPod van Apple. Madonna levert een modecollectie voor H&M. Op kleinere schaal werken bedrijven samen om klanten te benaderen, kosten te delen of producten te ontwikkelen. Wellicht ontdekt u ook waar uw ‘Senseo-effect’ ligt.

zz