Forbo en innovatie

Pieter Hartog, algemeen directeur Forbo Linoleum BV

Forbo Flooring: wereldleider in linoleum. In de Zaanstreek – een rijk geschakeerd gebied in Nederland met eeuwen industriële ervaring – ontwikkelt, produceert en verkoopt Forbo Flooring haar vloerbedekkingen. In meer dan honderd jaar hebben wij ons ontwikkeld tot ’s werelds grootste linoleumproducent met export over de gehele wereld. Forbo Flooring maakt deel uit van de internationale Forbo Groep.

forbo1
Op 24 oktober 1996 sprak de heer W.I. Verzijl (+), als algemeen directeur Forbo Krommenie BV bij ons in De Corner over internationalisering, “af en toe een brochure in de Engelse taal werkt niet, er dient een duidelijke filosofie te zijn”, was zijn stelling. Nu is Forbo Flooring wereldleider in linoleum en heeft het proces van internationalisering en globalisering duidelijk haar vruchten afgeworpen.

forbo2Vandaag is de heer P.C. (Pieter) Hartog onze gast, als bedrijfseconoom begon hij in 1999 zijn loopbaan bij Forbo Linoleum als directeur financiën & ICS. Vanaf 2003 is hij algemeen directeur Forbo Linoleum BV, Forbo Novilon BV (Coevorden) en Forbo NL Holding.

Productontwikkeling en innovatie zijn door de jaren heen de basis geweest voor het altijd eigentijdse en kwalitatief hoogwaardige assortiment van Forbo Flooring. Bij het ontwerpen van dessins en het vaststellen van kleuren spelen marktontwikkelingen en trends een belangrijke rol. Daarnaast laat het ontwerpteam zich inspireren door natuurlijke materialen en texturen, beeldende kunst en natuur. In het ontwikkelingscentrum wordt continu gewerkt aan productverbetering en -vernieuwing en aan het optimaliseren van productietechnieken.

Twaalf Nederlandse designers bekennen kleur aan Marmoleum
Onder de naam Marmoleum Dutch Design is Forbo een samenwerking aangegaan met twaalf Nederlandse designers. Gevestigde namen als Marcel Wanders, Jurgen Bey, Li Edelkoort en Piet Hein Eek, maar ook aanstormende talenten als Miriam van der Lubbe en Saar Oosterhof zijn gevraagd een bijzondere Marmoleum kleur te ontwerpen. Vanaf 2006 introduceert Forbo elke maand één kleur totdat het palet van twaalf eigentijdse kleuren compleet is. De twaalf designers worden volledig vrij gelaten. Hun inspiratie kan hun favoriete kleur zijn. Of een kleur waarin zij toekomst zien of die zij missen in het huidige Marmoleum aanbod van Forbo. Elke kleur vertelt dus een eigen verhaal.

forbo4 forbo3