De Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam (HEMA)

Ronald van Zetten, voorzitter Groepsdirectie HEMA

Historie in vogelvlucht
Amsterdam, 4 november 1926: de eerste winkel van de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam opent haar deuren in de Kalverstraat, een paar dagen later gevolgd door een tweede filiaal in de Oude Hoogstraat. In de naoorlogse jaren maakt de HEMA een explosieve groei door; in het gehele land worden er vestigingen geopend. In de jaren vijftig is de HEMA de eerste franchiseorganisatie van Nederland. Met ca. 130 aangesloten bedrijven is de HEMA nog immer de grootste franchisegever in het land.

Begin jaren negentig opende de HEMA de eerste winkels in België en de grote doorbraak is in 1997, als er in één keer 20 nieuwe vestigingen bijkomen. Inmiddels is de HEMA eveneens gevestigd in Duitsland en zijn er plannen tot uitbreiding van het winkelbestand in West-Europa.
hema1Koninklijke Bijenkorf Beheer (KBB)
Van oudsher is de HEMA onderdeel van de Koninklijke Bijenkorf Beheer (KBB) en sinds de fusie in 1999, van Vendex KBB. In juli 2004 is de organisatie overgenomen door VDXK Acquisitions BV; een onderneming die eigendom is van internationale investeringsmaatschappijen Kohlberg Kravis & Co en AlpInvest Partners.

hema2Wij begroeten op 9 maart Ronald van Zetten, voorzitter van de Groepsdirectie HEMA. Hij is 43 jaar en heeft een ‘leven achter de rug’ in diverse functies in retail-organisaties: bedrijfsleider in een supermarkt, accountmanager bij Quaker Oats, in het management bij Unigro (nu Laurus) en de HEMA. Van oktober 2000 tot september 2003 directeur Winkelorganisatie Albert Heijn BV. Vanaf september 2003 is hij werkzaam in zijn huidige functie bij HEMA BV.

hema3Hij zal ons het bedrijf HEMA presenteren. Van een eenheidsprijzen winkel: artikelen van 25 en 50 cent naar een winkel met een breed gesorteerd aanbod. Met trendy uitstraling en toch nog steeds heel betaalbare prijzen. Nog steeds een bedrijf dat groeit en nog steeds van iedereen is! Dit ondanks de toename van allerlei zaken welke zich eveneens in dit segment van de markt begeven zoals de Blokkers, Xenox, Zeeman e.a. En nog daar gelaten de toename van het aanbod van zogenaamde non-food artikelen in food-winkelbedrijven als AH, Dirk van der Broek etc.
hema4Naast de bekende artikelen ‘doet’ HEMA ook aan verzekeringen en sinds begin 2005 eveneens aan energie. Voegt dit iets wezenlijk substantieels toe? Rendement en/of image? Waarom HEMA, ondanks een dip in de jaren negentig, wel is geslaagd haar marktaandeel te vergroten en bijvoorbeeld V&D nog steeds een imageprobleem heeft, terwijl dit toch ook tot de zelfde KBB groep behoort. Of is een dip soms noodzakelijk om de bakens in positieve zin te verzetten?! Wat zijn de verdere Europese plannen? Een ding is zeker, de sinds de start gehanteerde formule van lage prijzen, goede kwaliteit en unieke stijl, is nog steeds een stevig fundament onder de onderneming!