AEGON en het succes van sportsponsoring

9Sep

Jan Driessen, directeur communicatie AEGON

Meer dan 25 jaar was AEGON de sportsponsor van het Nederlandse schaatsen. Het klonk wat onwerkelijk toen de mededeling kwam: AEGON stopt als sponsor van het schaatsen. Jarenlang was het zo vertrouwd, de roodwitblauwe schaatspakken met de AEGON-blokjes op de mouwen, tijdens de EK en het WK. Het moet toch een gouden greep zijn geweest, deze sponsoring van de populaire schaatssport.

Het was een feest, schreef AEGON in maart jl. bij de bekendmaking van dit nieuws. Op 19 maart presenteerde AEGON het fotoboek ´Rondje 25 rond´. In een beperkte gebonden oplage van 7.500 stuks als een blijvend cadeau voor de gehele schaatsfamilie. Maar ook met negen persoonlijke commercials. zeven persoonlijke advertenties en 25.000 traditionele schaatsmutsen.

´Op deze manier willen we iedereen heel erg bedanken; iedereen die het schaatsen de afgelopen kwart eeuw mogelijk heeft gemaakt. De trouwe en altijd betrokken supporters, de hard werkende vrijwilligers, de onbetaalde bestuurders van de KNSB, de collegiale collega´s van de merkenteams, de uitstekende begeleiders en trainers, de zorgzame schaatsouders, ons ´eigen dweilorkest Kleintje Pils´ maar met name natuurlijk onze succesvolle en sympathieke schaatshelden. AEGON is hen veel dank verschuldigd. Het was een feest met deze schaatsers te mogen werken en hun successen samen te vieren. Als hoofdsponsor van de KNSB en als ´Vader van het Schaatsen´, voelen we ons bevoorrecht dat we deze mooie sport zo lang van zo nabij hebben mogen meemaken. Wij zullen het schaatsen missen´, schreef Jan Driessen, directeur communicatie, als ode aan de schaatsers.

Wat is het effect geweest van deze sponsoring? Waarom stopte AEGON, wat was de gedachte achter dit beleid? Wat zijn de gevolgen van de economische crisis die ook AEGON niet voorbij is gegaan als het om de sportsponsoring gaat? Vandaag komt Jan Driessen, directeur communicatie van AEGON, deze vragen beantwoorden. Sportsponsoring wordt nog steeds gezien als een belangrijke bijdrage aan bedrijfsbekendheid. Welke tips kan Jan Driessen ons geven?

Jan Driessen was, voordat hij directeur communicatie van AEGON werd, 20 jaar werkzaam in de journalistiek. Zes jaar parlementair verslaggever bij Den Haag Vandaag, 12½ jaar verslaggever van indringende buitenlandse gebeurtenissen zoals Kosovo, Soedan, Rwanda, presidentsverkiezingen in de USA, de ineenstorting van de voormalige Sovjet Unie en interviewde vele wereldleiders zoals Blair, Clinton, Arafat en Mandela. Hij werkte voor KRO´s Brandpunt en Netwerk.

Jan Driessen volgde de opleiding HEAO-communicatie in Eindhoven en werkte ook nog een jaar voor het reclamebureau Saatchi ´ Saatchi als junior account. Hij was in 2006/2007 campagnemanager van Mark Rutte. Interessant is dat Jan Driessen sinds 2008 ook voorzitter is van de Bond van Adverteerders en sinds januari 2010 lid van de Sportraad Amsterdam.