Met het familiebedrijf de crisis door!

8Mar

Roberto H. Flören, hoogleraar Familiebedrijven en Bedrijfsoverdracht

‘Familiebedrijven zijn de mooiste bedrijven die er zijn en Nederland is dan ook terecht trots op haar familiebedrijven’. Dit citaat uit 2010 van een misschien bevooroordeelde hoogleraar familiebedrijven geeft goed weer hoe de beeldvorming over het familiebedrijf is veranderd. Werd in de jaren ’80 van de vorige eeuw nog veelvuldig beweerd dat familiebedrijven door emotionele beslommeringen en door onprofessioneel management geen lang leven beschoren zouden zijn. Nu wordt het familiebedrijf veelal bejubeld vanwege haar streven naar continuïteit, haar zorg voor werknemers, haar binding met de regio en haar volharding in moeilijke tijden.

Dit neemt niet weg dat familiebedrijven in veel opzichten net zo zijn als niet-familiebedrijven. Ook familiebedrijven hebben te maken met barre marktomstandigheden, teruglopend vertrouwen, wegvallende klanten en leveranciers en beperkende overheidsmaatregelen. Een crisis is dan ook net zo lastig voor een familiebedrijf als voor een niet-familiebedrijf. Waar het familiebedrijf zich onderscheidt, is de reactie op deze economische omstandigheden. Uit onderzoek van Nyenrode in 1999 bleek al dat familiebedrijven minder groei georiënteerd zijn en ook minder hard groeien dan niet-familiebedrijven. Ook kwam naar voren dat familiebedrijven ten tijde van een recessie bestendiger zijn en minder hard krimpen.

Maar familiebedrijven hebben ook hun specifieke uitdagingen. De overlap tussen familie, bedrijf en eigendom kunnen leiden tot ongewenste en zelf destructieve conflicten. Welke conflicten kunnen worden onderscheiden en wat is de rol van adviseurs hierin? Vaak spelen emoties een belangrijke rol voor het bedrijf en de bedrijfsfamilie. Zeker bij bedrijfsoverdracht en bedrijfsopvolging komen die emoties naar voren. Welke emotionele barrières bij bedrijfsoverdracht zijn te onderscheiden en hoe heeft dit invloed op de emotionele waarde en psychologisch eigenaarschap?

Prof. dr. Roberto H. Flören is als Baker Tilly Berk hoogleraar Familiebedrijven en Bedrijfsoverdracht verbonden aan Nyenrode Business Universiteit. Tevens is hij hoofd faculteit van deze universiteit. Hij is geboren en getogen in een familiebedrijf en heeft de opvolging in het eigen familiebedrijf meegemaakt. Sinds 1992 is hij verantwoordelijk voor het onderzoeksprogramma onder familiebedrijven op Nyenrode. Hij is gepromoveerd op zijn onderzoek naar opvolging in agrarische familiebedrijven. Hij heeft vele (internationale) publicaties en lezingen over het familiebedrijf op zijn naam. Voorts is hij columnist, doceert hij ondernemerschap op Nyenrode en is hij lid van de Raad van Commissarissen van Breman Topholding in Genemuiden.

Van de ongeveer 375.000 bedrijven die in Nederland actief zijn, wordt bijna 70% aangemerkt als familiebedrijf. Familiebedrijven zijn relatief goed vertegenwoordigd onder de kleinere bedrijven en de specifieke branches zoals Landbouw en Visserij. De bijdrage van familiebedrijven aan het Bruto Nationaal Product op basis van factorkosten bedraagt 56 miljard euro (dat is 53% van het totaal) en er wordt werk geboden aan in totaal 4,3 miljoen werknemers.

Programma:
17:00 – 17:30 uur ontvangst
17:30 – 17:40 uur opening door de voorzitter
17:40 – 17:50 uur actualiteiten
17:50 – 18:40 uur presentatie door Roberto Flören, vragen stellen en discussie
18:40 uur afsluiting door de voorzitter
18.40 – 19.00 uur netwerken
19:00 uur een ‘hapje eten’ en netwerken

Keukennieuws: Een heerlijke rib-eye met gebakken aardappeltjes en verse groenten van het seizoen.

Dessert: Kaasplankje

Cornerprijs € 15,00