Innovatief ondernemen in de grafische industrie

Directeur Chris Knip, HuigHaverlag Printing

De bedrijven in de grafische industrie houden zich bezig met het bewerken, vastleggen en vermenigvuldigen van informatie in zowel tekst als beeld. Daarbij wordt gebruikgemaakt van een breed scala aan (elektronische) media. Onder invloed van de veranderingen in techniek, de digitalisering van informatie en de veranderende marktvraag hebben veel ondernemingen zich de afgelopen jaren (in meer of mindere mate) getransformeerd van ’traditioneel’ grafisch bedrijf naar modern grafimediabedrijf. Het Zaanse grafische bedrijf HuigHaverlag Printing volgt deze ontwikkelingen op de voet.

051013-chrisIn 1995 nam Chris Knip drukkerij Huig over en in 2000 werd de nieuwe besloten vennootschap Huig Digitale Producties opgericht. De ontwikkelingen binnen zijn grafische wereld stonden niet stil. Eind 2002 werd drukkerij Haverlag overgenomen en in 2003 werd een nieuw reclamebureau opgericht genaamd Est Interest Communicatie. Door overnames en verdere expansie kwam de drukkerij met haar dochterondernemingen op verschillende plaatsen te zitten, centralisatie werd een noodzaak.

Op het industrieterrein Noorderveld stond een nagenoeg afgebouwd nieuw gebouw te koop, bedoeld voor een drukkerij die inmiddels failliet was gegaan. Eén en één is twee en in 2004 werd dit nieuwe pand betrokken, het leek maatwerk. Per 1 januari 2005 zijn ook de namen samengevoegd, het bedrijf heet thans HuigHaverlag Printing.

Chris Knip (in 1948 geboren in Amsterdam). Hij bracht zijn jeugd door in Amsterdam en bezocht daar de lagere en middelbare school. In 1965, na de middelbare school, dus als 17-jarige, startte hij als telegrafist op het telegraafkantoor van de PTT in Amsterdam. Deze carrière duurde 3 jaar. Van 1968 tot 1970 waren er diverse banen, maar ook omzwervingen door Europa en Noord Afrika. In 1970 ging Chris Knip de grafische wereld in en begon bij het grafisch bedrijf van de PersCombinatie (Parool-Trouw-Volkskrant). Van 1988 tot 1995 functioneerde hij daar als directeur. Als directeur-eigenaar van HuigHaverlag Printing stuurt hij de hele onderneming aan, met momenteel bijzondere aandacht voor het gebied ICT in relatie tot de grafimedia industrie.

051013-mitsubishiOok vanuit de ondernemerswereld is er waardering voor het doen en laten van HuigHaverlag Printing. In 2000 kreeg men een ondernemingsprijs voor innovatie. In 2002 werd het bedrijf uitgeroepen tot Zaanse Onderneming van het Jaar. En in 2004 werd Chris Knip uitgeroepen tot ondernemer van het jaar in de grafimedia industrie.

Het paradepaardje van HuigHaverlag Printing,de Mitsubishi Daimond 1000LS5+lak. Deze pers kan een drukvel voorzien van vijfkleuren plus een afwerklak in één doorgang. Afhankelijk van de papiersoort tot een druksnelheid van 15.000 vel per uur.