ING en Renault F1 Team: een mooie combinatie

Edwin Jansen, F1 Office Retail Banking

081016-edwinjansenIn 1977 ging het Renault Formule 1-team voor het eerst uit de startblokken. Uniek door de eerste racewagen ooit met turbomotor, werd in 1979 de eerste overwinning binnengehaald door Jean Pierre Jabouille. Na een aantal zeer succesvolle perioden en tegenslagen keerde het Renault F1 Team terug in 2002. Glorieus, want een jaar later wordt Fernando Alonso de jongste Formule 1-winnaar ooit. In de seizoenen 2005 en 2006 zet hij vervolgens met twee wereldkampioenschappen op rij de Renault-stal op het hoogste podium. In 2007 treedt ING aan als hoofdsponsor van het Renault F1 Team, met als huidige vaandeldragers Alonso en de dit jaar voor het team debuterende Nelson Piquet jr.

Deze entree van ING in de wereld van Formule 1 is bepaald niet onopgemerkt gebleven. Tijdens de race is het merk prominent aanwezig op de borden langs het circuit en natuurlijk op de auto’s zelf. De reden voor deze sponsoring is eenvoudig: het is een prachtige kans de wereldwijde naamsbekendheid van ING te vergroten. De Formule 1-races worden dit seizoen in 18 landen gereden en ING is in maar liefst 17 van die landen actief. Het is met afstand de populairste tv-sport, waarvan de races wereldwijd door meer dan 850 miljoen mensen worden bekeken. Tegelijk met de Formule 1 staat dus ook ING in het middelpunt van de belangstelling.

081016-renaultf1Edwin Jansen, heeft brede sponsoringervaring opgedaan bij merken als Fortis, Volkswagen en ENECO. Sinds 2005 werkt hij voor ING. Hij is daar begonnen als Manager Sponsoring & Evenementen van ING Bank. Tegenwoordig is hij internationaal verantwoordelijk voor het Formule 1 project binnen de divisie Retail Banking.

Uit onderzoek blijkt dat de keuze voor de Formule 1 een gelukkige is geweest. De sponsoring van het Renault Formule 1 Team roept bij mensen het beeld op dat ING financieel sterk, krachtig, betrouwbaar en innovatief is. Waarden waarin wij ons ten volle herkennen. Ook blijken de snelheid en prestatiegerichtheid van deze sport gunstig af te stralen op het imago van ING. De samenwerking met het Renault F1 Team sluit ten slotte uitstekend aan bij de ING-doelstellingen ten aanzien van teamwork, winnende prestaties en voortdurende innovatie.

En dit levert heel veel op. Want het sponsorschap maakt ING tot de onbetwiste nummer een in zichtbaarheid van alle sponsors van de Formule 1. Uiteraard is dat niet genoeg: het is ook belangrijk dat mensen weten waar ‘ING’ voor staat. Daarom investeren we wereldwijd in naamsbekendheid en uitleg over onze diensten, producten en waarden.

We meten na iedere race hoe het staat met de bekendheid van het sponsorschap en hoeveel mensen het ING herkennen zoals dat wordt neergezet: een wereldwijde, vooraanstaande financiële dienstverlener.